09 de juny 2021

INTRODUCCIÓ. O EL PERQUÈ DE TOT PLEGAT

 

El nostre planeta blau vist des de
la Lluna durant la missió Apollo 8
(Nit de Nadal de 1968)
Foto: Wikipedia. Public Domain
Doncs sí... al final m'he tornat a decidir a fer un altre blog i aquesta vegada sobre la meva nova afició al modelisme naval on hi aniré penjant les meves experiències en la construcció de petits vaixells, tant maquetes com navegables, tant acabats i reeixits com a mig fer o en fase de proves. En definitiva vull parlar de tots aquells aspectes que tenen a veure amb el dia a dia de la petita drassana d’un aprenent a mestra d’aixa aficionat a construir models reduïts de vaixells. No vull deixar de banda, però, tots aquells altres aspectes que tenen a veure amb les aigües del nostre planeta blau tan amenaçat per tota mena de plàstics i deixalles...!, de les navegacions i exploracions històriques i de les persones que les van fer possibles, de tota mena de vaixells i formes constructives. I...ai las! de guerres i traïcions, de pirates i corsaris; sense oblidar els llibres i els audiovisuals. Si n'hi ha de temes per parlar! 




El HMS Beagle. Kit de OcCre
Foto: Ramon Moliner, hivern 2020
Però de que em ve aquesta nova afició? permeteu-me que us ho expliqui breument: la cosa es va originar a ran de la meva participació en el taller que sobre aquest tema es va organitzat al Centre Cívic de les Cotxeres de Sants, de Barcelona; la realització del qual va corre a càrrec de OcCre, essent-ne monitor Enric Mascaró, i en el qual es tractava de construir el kit del HMS Beagle (de l’esmentat fabricant); l’històric vaixell en el qual es va embarcar Darwin com a geògraf i naturalista amb la missió de cartografiar i estudiar noves terres desconegudes. El viatge al voltant del món va durar tres anys i de les seves observacions va sorgir l’Origen de les Espècies tractat de la historia evolutiva dels ésser vius que ha esdevingut un dels llibres cabdals de la història de la ciència. Haig de confessar què amb l’adveniment de la pandèmia del coronavirus (l’anomenat Covid-19) poc abans del començament de la primavera del 2020, tot va quedar estroncat. Vaig fer el buc, però en arribar al complicat velam d’un vaixell del segle XVIII el vaig deixar aparcat per més endavant. 

El HMS Beagle a mig fer
Foto: Ramon Moliner, hivern 2020
Cal dir que mentrestant vaig fer coneixença dels amics de «Chapucencis», associació de modelisme naval de Barcelona, i gracies a les seves tertúlies em va venir la idea de fer un vaixell de vela navegable. El company Toni Leánez va ser el promotor que em va acabar d’engrescar i en passar-me els plànols i la guia de construcció del veler de iniciació «Palo de Agua» de Fredo Volimer ja no vaig tenir aturador. 


Posteriorment l’amic de la família, Joan Montesinos, gran aficionat a l'aeromodelisme, al modelisme naval i conegut organitzador de les trobades de modelistes navals del «Pla de Santa Maria» ha sigut l’autèntic mentor que m’ha guiat en la seva construcció. Al seu taller de Rodonyà vam confeccionar les veles, vam fondre el plom per fer el llast de l’orsa, em va fer donació d’un equip complet de radio control i em va orientar en la no menys dificultosa tasca de la pintura.

El Sírius en el dic sec
i abans de proves
Foto: Ramon Moliner
Primavera de 2021


Un cop engegada la construcció del veler, una de les primeres coses que em van venir al cap va ser considerar que li havia de donar un nom; perquè tots els vaixells en tenen un, de nom... i el meu no podia ser menys. Així que la primera cosa que vaig fer és assignar-li-ho en previsió del futur bateig oficial en el moment solemne d’avarar-lo a l’aigua i de la seva primera navegació, i com que vaig començar a construir-lo quan les constel·lacions d’hivern senyorejaven les nits celestials, li vaig posar per nom: SÍRIUS en honor a l’estel més brillant d’aquesta estació de l’any








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tan si t'ha agradat com si no, aquí pots deixar el teu comentari