18 de juny 2021

EL DERELICTE "BARCELONETA I"     

 

Derelicte del vaixell medieval Barceloneta I exposat al MUHBA
Foto: JosepBC, Viquipédia, Creative Common
s


A principis d’aquest mes de juny vaig anar a visitar l’exposició, organitzada pel Museu d'Història de Barcelona (MUHBA), sobre la troballa arqueològica del derelicte "Barceloneta I"; vaixell enfonsat als voltants de 1439 i descobert recentment en excavar terrenys pròxims a l’antiga estació de rodalies (annexa a l’Estació de França), al barri de la Barceloneta.


Una cosa que molts Barcelonins, com jo, no ens imaginaven és què a l’edat mitjana Barcelona no tenia port, de fet les primeres obres van començar el 1477, i els vaixells fondejaven en la zona protegida per la barra de sorra que formava la desembocadura del riu Besòs, barra que anomenaven "les Tasques". Doncs bé, l’esmentat vaixell va trobar-se colgat per les sorres d’aquesta zona de la ciutat. Què li va passar? Es va enfonsar? Va embarrancar i com que era molt vell el van abandonar?  

Inici de la construcció del port artificial de Barcelona, l'any 1477
Reproducció del document exposat al MUHBA
Foto; Ramon Moliner, juny de 2021

Els Serveis d’Arqueologia i Patrimoni de la Ciutat van estudiar les restes d’aquest derelicte i les conclusions que n’han tret són que es tracta d’un vaixell de transport de mercaderies de construcció tinglada (o de folre primer) típicament Atlàntica; sistema que consistia en cavalcar cada tauló del folre amb el següent (com si fossin les teules d’una casa) i posteriorment s’hi col·locaven les quadernes per reforçar el buc, aconseguint l’estanquitat amb molses col·locades en les zones de superposició. Aquest sistema és totalment diferent del Mediterrani (o d’esquelet) en que primer es col·loquen les quadernes i després se n’ajusta el folre amb el taulons a topar l’un amb l’altre i estanquitzant les petites escletxes ataconant-hi estopes untades amb quitrà, o calafat.


Maqueta del Barceloneta I a escala 1/20, exposada al MUHBA
Foto: Ramon Moliner, juny de 2021


Doncs bé, analitzant les restes de fusta i molses s’ha pogut deduir que la seva procedència és probablement d’origen Basc o Cantàbric. Conèixer això és d’una extraordinària importància perquè demostra que a l’edat mitjana Barcelona no solament comerciava majoritàriament al Mediterrani, com principalment es creia, sinó que també ho feia amb ports de l'àrea Atlàntica.


 


Per saber-ne més us recomano consulteu l’enllaç: Barcelona, port Mediterrani entre oceans. El testimoni del vaixell Barceloneta I ; llibret de Sala editat pel MUHBA.

I si realment voleu xalar de veritat tot gaudint d’una visita virtual interactiva al Port de Barcelona i la seva relació històrica amb la ciutat;  no us perdeu: El Port, la porta oberta a Barcelona. El testimoni del derelicte Barceloneta I


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tan si t'ha agradat com si no, aquí pots deixar el teu comentari