17 de juliol 2021

VAIXELLS MARÍTIMS AMB RODES DE PALETES?

El vaixell de paletes "Natchez". Riu Mississipí al seu pas per Nova Orleans 
Imatge de Domini Públic cedida per Justin Watt

Sempre havia pensat, erròniament ara ho veig, que els vaixells amb rodes de paletes eren propis de la navegació fluvial o d’aigües interiors on no s’experimenten grans onatges. Sense cap mena de dubte en això m’han hagut d'influir les imatges d’aquestes embarcacions navegant rius o llacs. Qui no recorda, per exemple, els grans vaixells fluvials del Mississipí amb una gran roda a popa? I els petits vaixells turístics de vapor i amb rodes laterals navegant per idíl·lics llacs Suïssos?

En el magnífic llibre "Una història de la nàutica a Mallorca", Bernat Oliver ens parla de la gloriosa marina de vela Mallorquina, de principis del segle XIX, formada per Xabecs, Pailebots i Grans Llaüts (l’equivalent a les Barques de Mitjana a Catalunya) com del principal mitjà de transport de mercaderies entre illes, amb la península i més enllà fins a terres de la Provença i descriu aquest segle com a fatal per aquests grans velers ja que l’adveniment de les noves màquines de vapor van trasbalsar-ho tot i, a poc a poc, van ser desplaçats per la navegació a vapor; al principi de forma tímida i coexistint amb la vela ja que aquest primers motors s’espatllaven sovint, no eren gaire fiables, i en cas d’avaria la força del vent era l’única salvació possible.

"El Mallorquín", recreació en aquarel·la de Ramon Sampol Isern
Del blog: Fotos antiguas de Mallorca
La qüestió és que vaig descobrir, confesso que amb sorpresa, que aquest primers vapors marítims eren impulsats per rodes de paletes i, a tall d’exemple, cita un dels més populars d’aquella època, el Mallorquín; construït en una drassana d’Escòcia equipava una gran xemeneia i s’impulsava amb dues grans rodes de paletes laterals que a mar oberta originaven enutjoses sacsejades. En aquest vapor van viatjar Frédéric Chopin i George Sand en el seu viatge (de 1837) a Mallorca, tal com relata l’escriptora en el seu llibre «Un hiver à Majorque». D’aquest vaixell se’n va fer després una rèplica, el Barcelonés, construït a Blanes; ambdós unien setmanalment els ports de Barcelona i Palma transportant passatgers, la valisa de correus i sobretot exportant el famós porc negre mallorquí cap la Península.

Els avenços posteriors dels motors d’explosió, adverteix l’autor, va ser el cop de gràcia definitiu que va rematar la substitució de la flota velera mallorquina.


Bibliografia: 
- "Una Història de la Nàutica a Mallorca. A bord del bot Mallorquí Callao" de Bernat Oliver Font ; Documenta Balear, edició de maig de 2018; ISBN: 978-84-17113-20-9
- "Un hivern a Mallorca de George Sand, traducció al català de Marta Bes Oliva ; Edicions 62, col·lecció Lectura Plus ; 2009 ISBN 9788429763379.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tan si t'ha agradat com si no, aquí pots deixar el teu comentari