VAIXELLS MARÍTIMS AMB RODES DE PALETES?
El vaixell de paletes "Natchez". Riu Mississipí al seu pas per Nova Orleans Imatge de Domini Públic cedida per Justin Watt |
Sempre havia pensat, erròniament ara ho veig, que els vaixells amb rodes de paletes eren propis de la navegació fluvial o d’aigües interiors on no s’experimenten grans onatges. Sense cap mena de dubte en això m’han hagut d'influir les imatges d’aquestes embarcacions navegant rius o llacs. Qui no recorda, per exemple, els grans vaixells fluvials del Mississipí amb una gran roda a popa? I els petits vaixells turístics de vapor i amb rodes laterals navegant per idíl·lics llacs Suïssos?
La qüestió és que vaig descobrir, confesso que amb sorpresa, que aquest primers vapors marítims eren impulsats per rodes de paletes i, a tall d’exemple, cita un dels més populars d’aquella època, el Mallorquín; construït en una drassana d’Escòcia equipava una gran xemeneia i s’impulsava amb dues grans rodes de paletes laterals que a mar oberta originaven enutjoses sacsejades. En aquest vapor van viatjar Frédéric Chopin i George Sand en el seu viatge (de 1837) a Mallorca, tal com relata l’escriptora en el seu llibre «Un hiver à Majorque». D’aquest vaixell se’n va fer després una rèplica, el Barcelonés, construït a Blanes; ambdós unien setmanalment els ports de Barcelona i Palma transportant passatgers, la valisa de correus i sobretot exportant el famós porc negre mallorquí cap la Península.
En el magnífic llibre "Una història de la nàutica a Mallorca", Bernat Oliver ens parla de la gloriosa marina de vela Mallorquina, de principis del segle XIX, formada per Xabecs, Pailebots i Grans Llaüts (l’equivalent a les Barques de Mitjana a Catalunya) com del principal mitjà de transport de mercaderies entre illes, amb la península i més enllà fins a terres de la Provença i descriu aquest segle com a fatal per aquests grans velers ja que l’adveniment de les noves màquines de vapor van trasbalsar-ho tot i, a poc a poc, van ser desplaçats per la navegació a vapor; al principi de forma tímida i coexistint amb la vela ja que aquest primers motors s’espatllaven sovint, no eren gaire fiables, i en cas d’avaria la força del vent era l’única salvació possible.
"El Mallorquín", recreació en aquarel·la de Ramon Sampol Isern Del blog: Fotos antiguas de Mallorca |
Els avenços posteriors dels motors d’explosió, adverteix l’autor, va ser el cop de gràcia definitiu que va rematar la substitució de la flota velera mallorquina.
Bibliografia:
- "Una Història de la Nàutica a Mallorca. A bord del bot Mallorquí Callao" de Bernat Oliver Font ; Documenta Balear, edició de maig de 2018; ISBN: 978-84-17113-20-9
- "Un hivern a Mallorca" ; de George Sand, traducció al català de Marta Bes Oliva ; Edicions 62, col·lecció Lectura Plus ; 2009 ISBN 9788429763379.
Enllaços: Fotos antiguas de Mallorca: https://fotosantiguasdemallorca.blogspot.com/2012/01/el-vapor-el-mallorquin.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan si t'ha agradat com si no, aquí pots deixar el teu comentari